Multi-Maritime sitt "Nordbjørn" prosjekt var et av 14 nullutslipps fartøy som fikk støtte av Enova
Dette gjelder tildelinger knyttet til programmene "Ammoniakk i fartøy", "Hydrogen i fartøy" og "Batteri i nullutslippsskip".
Disse skipene skal bygges for nullutslipp og kunne seile utslippsfritt fra dag én.
— Hydrogen og ammoniakk vil være viktige energibærere i det grønne skiftet, og satsingen på grønn skipsfart er riktig og nødvendig. Det gir arbeidsplasser over hele landet og bidrar til at norsk næringsliv konkurrerer i verdenstoppen, sier klima- og miljøminister Tore O. Sandvik.
– Enova er et viktig verktøy for å nå regjeringens klimamål. Derfor har denne regjeringen nesten tredoblet bevilgningen til Enova fra 3,3 milliarder kroner til 9,2 milliarder kroner siden den tiltrådte, sier han.
— Nye viktige skritt mot nullutslipp
Totalt for prosjektene for hydrogen og ammoniakk i skip tildelt en støtte på over 940 millioner kroner.
Målet er å demonstrere hydrogen og ammoniakk som nullutslippsløsninger i den maritime næringen, gjennom å etablere de første fungerende verdikjedene for hydrogen og ammoniakk i Norge.
— Med dette tar norsk maritim næring nye viktige skritt mot nullutslipps skipsfart, sier administrerende direktør i Enova, Nils Kristian Nakstad.
— For å få bygd opp denne verdikjeden er det viktig med både tilstrekkelig antall fartøy og produksjon og bunkring av hydrogen og ammoniakk, sier han.
Og legger til:
— Dette er et viktig skritt for å realisere satsingen mot 2030, som blir et springbrett for omstillingen mot 2050, sier han.
Liste over prosjektene som får støtte, og tildelingssum.