News

Multi-Maritime sitt "Nordbjørn" prosjekt var et av 14 nullutslipps fartøy som fikk støtte av Enova

Illustrasjonsbilde: Skipet Norbjørn skal frakte post fra Tromsø til Svalbard for Posten Bring.

Dette gjelder tildelinger knyttet til programmene "Ammoniakk i fartøy", "Hydrogen i fartøy" og "Batteri i nullutslippsskip".   

Disse skipene skal bygges for nullutslipp og kunne seile utslippsfritt fra dag én. 

— Hydrogen og ammoniakk vil være viktige energibærere i det grønne skiftet, og satsingen på grønn skipsfart er riktig og nødvendig. Det gir arbeidsplasser over hele landet og bidrar til at norsk næringsliv konkurrerer i verdenstoppen, sier klima- og miljøminister Tore O. Sandvik. 
 
– Enova er et viktig verktøy for å nå regjeringens klimamål. Derfor har denne regjeringen nesten tredoblet bevilgningen til Enova fra 3,3 milliarder kroner til 9,2 milliarder kroner siden den tiltrådte, sier han.

—  Nye viktige skritt mot nullutslipp  

Totalt for prosjektene for hydrogen og ammoniakk i skip tildelt en støtte på over 940 millioner kroner.  

Målet er å demonstrere hydrogen og ammoniakk som nullutslippsløsninger i den maritime næringen, gjennom å etablere de første fungerende verdikjedene for hydrogen og ammoniakk i Norge. 

— Med dette tar norsk maritim næring nye viktige skritt mot nullutslipps skipsfart, sier administrerende direktør i Enova, Nils Kristian Nakstad. 

—  For å få bygd opp denne verdikjeden er det viktig med både tilstrekkelig antall fartøy og produksjon og bunkring av hydrogen og ammoniakk, sier han.  

Og legger til:  

—  Dette er et viktig skritt for å realisere satsingen mot 2030, som blir et springbrett for omstillingen mot 2050, sier han. 

Liste over prosjektene som får støtte, og tildelingssum.

Knut Kvammen