News

Tida går – Trond består

 
image002[1].jpg

(For English version, scroll down)

Blant oppdraga til Multi Maritime førre år finn vi oppdraget med å bygge om ferjene «Lærdal», «Årdal», «Norangsfjord», «Storfjord» og «Julsund» frå diesel-drift til elektrisk plug-in hybrid. Prosjektleiar var ingeniør Trond Berntsen.

Elektrifisering av ferjer er eit satsingsområde for Multi Maritime. Bedrifta har fullført over 25 eigenutvikla design, i tillegg til å bygge om eksisterande fartøy til hybrid eller el-drift. Den unike kompetansen deira på dette feltet gjer seg utslag i at dei vinn prestisjeoppdrag som elektrifiseringa av ferjesambandet på Oslofjorden.
– Det er mange ting som speler inn på om ein vinn anbod eller ikkje, men ein ser at gode løysingar blir stadig viktigare. I anbodet på Oslofjord-ferjene såg vi at dei vekta gode løysingar høgare i høve til pris enn tidligare. Det er ei god utvikling, sidan Multi Maritime ligg særs godt an på kompetanse og tekniske løysingar, seier Trond.


Utfordrande og spennande oppdrag

Kompetansen kjem også godt med når ein skal bygge eldre ferjer om til hybrid. Slike oppdrag krev grundig planlegging, i fleire fasar.

– Når vi designar eit fartøy frå grunnen av, har vi full kontroll over heile prosessen, og kvar ting er plassert. Når ein skal bygge om andre sitt design, er det ei utfordring å finne ut av alle detaljer. Ofte finnes det ikkje teikningar på dei eldste ferjene. Då må ein om bord og fysisk ta mål og bilete før ein kan gå vidare. Det er mykje teknologi og stål ein skal finne plass til i samband med ei ombygging. Det gjeld blant anna høgspent og berekningar av energisparing. Summen av dette gjer at dette er oppdrag som er både utfordrande og kjekke å jobbe med, samtidig som ein bidreg til å reduserer bruken av fossilt drivstoff, seier Trond.

–Ferjene er ikkje full-elektriske, dei har og diesel-generator, men i teorien kan dei gå elektrisk heile tida. Det avheng av faktorar som fart, overfartstid, batterikapasitet og om det er lading på begge sider.
Ein disiplin som er blitt mykje meir omfattande i elektrifiseringa er kai-integrasjon.
– Elektriske/hybrid-ferjer og lading er komplisert nok, og kai-integrasjon er en del av det. Ved lading og automatisk fortøying må ein ta omsyn til faktorar som flo/fjære, vind/strøm, lasta/tom ferje. Kai-integrasjon er blitt ei tidkrevjande studie, for å optimalisere og koordinere plassering av ladetårn og automatisk fortøying på kai, mot tilsvarande kopling om bord.

 

Multi Maritime: Frå teiknebrett og tusj, til digitalisering og 3D-modellering

Det var langt frå det grøne skiftet og elektrifisering av ferjer Multi Maritime starta med, men dit har vegen ført dei i løpet av 36 år. I dag er dei ei moderne, framtidsretta bedrift, med enorm kompetanse og sterkt fokus på innovasjon og utvikling. Trond har vore med på heile reisa, og litt til. Han byrja nemleg å teikne fartøy på Ankerløkken, for 47 år sidan.
– Eg flytta til Førde for å jobbe som ingeniør på Ankerløkken i 1973, så eg har sett heile den rivande utvikla bransjen, og Førde har teke sidan. Når eg kom hit var det teke omsyn til ei betydelig tilflytting: Det sto mange nybygde bustader/leilegheiter klare, så eg kunne velje og vrake, seier han.

Etter 11 år kom tyngre tider for verftet. Multi Maritime vart starta for å ta vare på den unike ingeniør-kompetansen. Trond var ein av 13 aksjonær, og arbeidsverktøyet då var teiknebrett, tusj, sjablongar og skalpell.
– Så kom ei rivande teknologisk utvikling, med telefaks, e-post, AutoCAD, PC og programvare for blant anna berekningar. Det var ein revolusjon, og forenkla livet veldig. Vi var den første bedrifta i Sogn og Fjordane som teikna på AutoCAD. Vi vart forhandlar av AutoCAD, og reiste rundt i fylket og installerte teikneprogrammet hos andre bedrifter. Dei første PC-ane våre var på under 100 MB. No snakkar vi Terabyte. I fleire av disiplinane våre nyttar vi no 3D-modellering.

 

Frå offshore til elektriske ferjer, takka vere gode leiarar som sette leia 

– Hadde du rekna med å sitte her i 2020 og designe nye fartøy?
– Nei, eg hadde vel ikkje det. Men Multi Maritime har heile tida vore ein spennande, utfordrande arbeidsplass, som eg har trivast på. Vi har triveleg arbeidsmiljø, med flotte, kompetente folk i alle disipliner, som gjer det kjekt å gå på jobb. Då må ein utvikle seg og henge på. Kombinasjonen av dette gjer at vi klarar å levere topp kvalitet, og at kundane våre er nøgde med det vi leverer: Det er det viktigaste, seier han og fortel at leiinga i selskapet alltid har vore dyktig til å sjå utviklinga, og ta dei riktige grepa.

– I løpet av disse åra har vi blitt ei verdsleiande teknologibedrift på dette med hybrid- og elektriske passasjerferjer. Det har vore ein enorm utvikling, spesielt på kompetanse. Vi byrja med 13 tilsette, og i dag er vi 40. Det betyr at vi både kan ta på oss større prosjekt, og ha fleire prosjekt samtidig, seier han.

 

Trivast for godt til å bli pensjonist
 
Trond har fylt 73 år. Om han ville, kunne han pensjonert seg for 6 år sidan. I staden står han opp kvar dag, og går til jobben sin for å vere med å utvikle nye løysingar. Gleda over, og interessa for, faget, og det gode miljøet på jobb held han gåande.
– Eigentlig har eg prøvd å slutte lenge no, men eg får ikkje lov, seier han med glimt i auget.
– Det er heilt sant som han seier, han får ikkje slutte, smiler administrerande direktør Mikael Johansen, som kjem for å by på kaffi.
– Men om eg spør deg kor lenge du kjem til å halde på då?
– Så lenge eg tykker det er kjekt. Eg har sagt til kollegaene mine at om dei merkar at eg byrjar å surre, så får dei seie frå. Enn så lenge syns eg det er kjekt å halde på. Vi har eit enormt miljø på kontoret her.


Time passes – but Trond keeps on working

Among Multi Maritime many assignments last year we find the hybridization of the following ferries, "Lærdal", "Årdal", "Norangsfjord", "Storfjord" and "Julsund", from diesel operation to electric plug-in hybrid. Engineer Trond Berntsen was project leader.

The electrification of ferries is a focus area for Multi Maritime. The company has completed over 25 proprietary designs, in addition to rebuilding existing vessels for hybrid or electric operation. Multi Maritime has unique knowlegde in this field, proven by the fact that they recently won the prestigious competition “Boat services Indre Oslofjord 2021”, with demands for electric vessels.

– Many factors play into whether or not you win the tender in a competition like this. But we see a tendency towards more emphasis placed on good solutions. When we won the tender on the Oslofjord ferries, we saw that they weighted the solution higher relative to price than earlier. This is a good development for Multi Maritime, whose knowledge and experience in the field of electrification is very good, says Trond.

 

Challenging and exciting assignments

Their expertise also comes in handy when converting older ferries to hybrid ferries. Such assignments required thorough planning, in several phases.

– When designing a vessel from scratch, we have complete control over the entire process. When rebuilding other companies designs, it is a challenge to figure out all the details. More often than not, there are no drawings of the oldest ferries. Then we must go aboard and physically take measurements and pictures, and then figure out the layout. Rebuilding for electrification requires us to find space for lot of technology and steel in the ferries, this is a process involving high voltage, and a lot of calculation on energy savings. That makes for assignments that are both challenging and fun to work with, while contributing towards reducing the use of fossil fuels, says Trond.

– These ferries are not fully electric, they also have a diesel generator, but in theory they can run electric all the time. It depends on factors such as speed, transit time, battery capacity and whether or not it can charge on both dockings, Trond says and carries on.

– The process of producing electric/hybrid ferries and the charging-process are complicated enough, and quay integration is part of it. When planning for charging and automatic mooring, one should take into account factors such the ebb and flow of tides, wind and currents and loaded or empty ferry. Quay integration has become a more time-consuming study, to optimize and coordinate the placement of charging towers and automatic mooring on the quays, against the corresponding connections on board.

 

Multi Maritime: From drawing boards and markers, to digitalization and 3D modeling

In the beginning Multi Maritime designed traditional offshore vessels. 36 years later, their main line of work is in electrification of ferries. The journey from then till now has transformed Multi Maritime into a modern, forward-looking company, with great expertise, and a strong focus on innovation. Multi Maritime has become a leader in its field of expertise. Trond has been there for the whole journey, and then some.

– I moved to Førde to work as an engineer at Ankerløkken in 1973. I have witnessed the whole evolution from traditional ship design to designing electric ferries.

After 11 years heavier times came for the shipyard. Multi Maritime was founded to preserve the unique engineering expertise. Trond was one of 13 shareholders.

– In the beginning, drawing boards, ink, stencils and scalpel were the work tools. I have been through a couple of equipment revolutions during my career: Fax, e-mail, AutoCAD, PC and software, for among other things calculations, was a revolution, that greatly simplified life. We were the first company in Sogn og Fjordane to draw on AutoCAD. We were actually a dealer of AutoCAD. We traveled around the county and installed the drawing program for other companies. Our first PC was under 100 MB. Now we are talking about Terabyte. In many of our disciplines, we also use 3D modeling.

 

From offshore to electric ferries, thank good renters who set the rent

– Did you expect to still be designing new vessels in 2020?

– No, I didn't. But Multi Maritime has always been an exciting, challenging workplace, with great colleges. I still enjoy coming to work.  Multi Maritime offers a dynamic working environment, with skilled and competent people in all disciplines. You have to evolve and learn new skills along the way. The combination of this means that we manage to deliver top quality, and that our customers are satisfied with the products we deliver. And that is the most important thing, he says,
Multi Maritime have had a knack for making the right decisions along the way. 

– During these years Multi Maritime have become a world-leading technology company in the field of designing hybrid and electric passenger ferries, thanks to strategic choices at crucial points in time. It has been a tremendous development, especially regarding knowledge. We started with 13 employees, today we are 40. Today we can take on bigger projects and have multiple projects at the same time.

Likes work too much to retire

Trond has reached the age of 73. If he wanted to, he could have retired 6 years ago. Instead he gets up every day and goes to work, to create new solutions for the customers.  His enjoyment of work, keen interest in learning and evolving his skillset and the good work environment, all keeps him going.  

– Actually, I've been trying to quit for a long time now, but I'm not allowed, he says with a twinkle in his eye.

– It is absolutely true: We will not let him quit, smiles CEO Mikael Johansen, while offering coffee.

– And if I ask you now, how long you will keep working?

– As long as I think it is fun and I like to do it. I have told my colleagues to tell me if they start to notice me acting strange. For now, I enjoy work, and seeing my great colleagues 4 days a week. 

 
VOOKAL AS